حلقه وصل

رسانه فرهنگی «مسجد،حوزه، هیأت»

حلقه وصل

رسانه فرهنگی «مسجد،حوزه، هیأت»

حضرت صادق ـ علیه السلام ـ می‌فرماید: از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل نموده که حضرتش فرمود:« اِعْتِکافُ عَشْرٍ فی شَهْرِ رَمَضانَ تَعْدِلُ حَجَّتَینِ وَعُمْرَتَینِ» اعتکاف ده روز در ماه رمضان معادل [ثواب] دو حج و دو عمره است. وسائل الشیعه، ج۷، ص ۳۹۷، ح 3 و المقنع :66

هیچ گنجی بی درد و بی دام نیست

جز به خلوتگاه حق، دل رام نیست

اعتکاف دهه آخر ماه رمضان هم تدریجا دارد به یک سنتی تبدیل می شود که رو به رشد است.   ان شاالله این هم مبارک است    (بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های نماز عید فطر 1395)

به دوستان و همراهان حلقه وصل در مساجد باید عرض کنیم که:

مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می­ شوند  و اعتکاف، گشت و گذاری در کوچه پس کوچه­های درون خود است  ...

روشن است وقتی پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ این همه به اعتکاف اهمیت می­ دهد، و به آن احساس نیاز می ­کند، ما هم باید به اعتکاف بیشتر اهمیت بدهیم، و در آن حضور عملی و عینی پیدا کنیم.


در ماه مبارک رمضان سال 1395 برگزاری اعتکاف رمضانیه در سطح شهرستان دزفول رشد قابل توجهی الحمدالله  داشته است که برآن شدیم بعضی از این مراسمات و راه های گسترش اعتکاف به ویژه در ماه مبارک رمضان را خدمت دوستان مسجدی حلقه وصل شرح دهیم.

راهکارهای گسترش اعتکاف و گزارش تصویری  اعتکاف های شهرستان را در "ادامه مطلب" مشاهده کنید.

راهکارهای گسترش اعتکاف

1_ پیش قدمی بزرگان

اولین عاملی که می­ تواند در توسعه و همه گیر شدن اعتکاف نقش به سزایی داشته باشد، شرکت بزرگان و خواص هر جامعه و شهر و محل است. یقیناً در هر شهری عالم محبوب، مدیر لایق، استاد و معلم فرزانه و... وجود دارد، اگر اینها در شرکت در اعتکاف پیشگام شوند، مردم را نیز می ­توانند به دنبال خود بکشانند.

2_ طرح همزمان ابعاد فردی و اجتماعی دین

یکی دیگر از عوامل گسترش اعتکاف و مقوله ­هایی از این دست، طرح همزمان جنبه ­های فردی و اجتماعی دین است. تاکید بر دو جنبه دین درکنار هم سبب می­ شود تا مردم به مقوله ­هایی مانند اعتکاف با عظمت بنگرند و تنها با، تاکید دائمی و یک جانبه بر جنبه ­های اجتماعی دین، و یا فوائد مادی و دنیوی آن، رفته رفته برنامه ­های عبادی و تربیتی دین را در اذهان، بی ­اهمیت و کم رنگ جلوه می ­دهد. همانگونه که منحصر کردن دین در آداب و برنامه­ های فردی و معنوی و جدا از مقوله­ های اجتماعی، تصویری ناقص از دین محسوب می­ شود.

3_ تبیین سادگی و عدم دشواری اعتکاف

معمولا عدم آگاهی نسبت به چیزی سبب می شود تا انسان آن را سخت و دشوار تلقی کند بی اطلاعی از احکام و اداب و شرایط اعتکاف  باعث می شود تا در اذهان برخی مردم مشکل جلوه کند .حال آنکه اعتکاف گرچه با برخی محدودیت ها همراه است . ولی  عمل دشواری نیست  مثلا در مورد روزه _که شرط حتمی اعتکاف است- می توان آن را در ماه مبارک رمضان مخصوصاً در ایام شب های قدر یا در دهه آخر ماه مبارک رمضان گرفت.

4) تبیین تاریخ اعتکاف و همراهان این راه

قرآن کریم آنجا که می ­خواهد روزه یک ماه رمضان را بر مردم واجب کند، برای پذیرش جامعه می ­فرماید: «روزه بر شما نوشته و واجب شده است؛ چنانکه بر امتهای قبل از شما واجب شده بود». این نشان می­ دهد که اگر انسان بداند در این راه تنها نیست و این راه، روندگان قبلی داشته ، راحت­تر می­ تواند بپذیرد واگر احساس کند که تنها است و اولین رونده است، احساس ترس و نگرانی دارد.

5) تبیین ثواب اعتکاف

اگر بپذیریم که اعتکاف دشواری هایی دارد، باید تبیین شود که تحمل این اندک سختی و ریاضت، نتایج گرانبهایی به ارمغان می­ آورد. 

البته موارد و راههای تاثیر گذار دیگری نیز وجود دارد که در ترویج این مراسم معنوی کمک حال شما دوستان عزیز در مساجد می باشد که در زمانی مناسب به تشریح این موارد ان شاالله می پردازیم.

 

گزارش تصویری اعتکاف دانشجویی خواهران در مسجد حجت بن الحسن

p1


گزارش تصویری اعتکاف ویژه برادران در مسجد غدیر


در مسجد غدیر، اعتکاف خواهران نیز برگزار بوده است.
مسجد امیر المؤمنین زیبا شهر و مساجد دیگری در سطح شهرستان اعتکاف رمضانیه برگزار شده است...


التماس دعا.

حلقه وصل

نظرات  (۱)

به نام خدای مادرپهلوشکسته مدینه
باسلام. اعتکاف به آدم آرامش میده یه آرامش وصف ناشدنی حتی اگه خادم معتکفین باشی. واینکه خدا همه جوره حواسش به ما هست. فقط یه چیز ته دلم مونده که به معتکفین مسجد حجت بن الحسن بگم اونم اینکه شبی با شهدا یادتونه؟ مطمئن باشید جایی که صحبت از شهدا باشه حضرت زهرا(سلام الله علیها) حضور دارن اونجاست که تو هرچی از خدا بخوای به واسطه حضرت زهرا میتونی بدست بیاری.
اللهم ارزقنا حرم آرزومه کربلا برم.
پاسخ:
سلام دوست من.
انشاءالله خداوند این توفیق رو همه ساله نصیبتون کنه.
و من الله التوفیق.
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی